В ПОСЛЕВОЕННОЕ ВРЕМЯ АНАЛОГИ ДЖИПА СТАЛИ РАЗРАБАТЫВАТЬСЯ ВО ФРАНЦИИ, ВЕЛИКОБРИТАНИИ, ИТАЛИИ, ГЕРМАНИИ, ЯПОНИИ, ГОЛЛАНДИИ, ШВЕЦИИ
Многие фирмы в 50-е - 60-е и 70-е годы стремились придать, получившему огромную известность в годы войны, джипу функцию езды по пресеченной местности с комфортом (впоследствии такое транспортное средство получило название SUV - sport utility vehicle) From today’s vantage point, it’s pretty hard to imagine how different the automotive landscape was in and before 1980. No minivans, no CUVs, and SUVs were big heavy truck-based rigs with rough rides and abysmal fuel economy. Four wheel drive was something ranchers ordered on their pickups out west, except the Jeeps, of course. Audis were strictly FWD . The Subaru wagon was the pioneer in offering a four wheel drive passenger car, but that was still strictly a part-time affair that could only be engaged in non-paved roads or snow, since there was no center differential.But Jeep had introduced Quadra-Trac in 1973, a full-time system based on Borg-Warner’s innovative BW1339 transfer case and central locking differential. It was inspired by the revolutionary AWD system developed by Ferguson for the Jensen FF. As utilized in the Eagle, the system used an inter-axle differential pack utilizing a multi-clutch pack encased in silicone fluid to provide automatic limited slip function between the axles. It all worked like a charm. |
NIVA | Первый в мире комфортабельный внедорожник малого класса с несущим кузовом и постоянным полным приводом. |
---|---|
Серийно производится с 5 апреля 1977 года. В истории мирового автомобилестроения «Нива» считается родоначальником «кроссоверов» — особо популярного в начале XXI века класса легковых автомобилей, а также самым оригинальным и популярным автомобилем советского и российского производства. Нива относится к первым массовыми автомобилями с межосевыми дифференциалами в трансмиссии как и Range Rover. |
NIVA | Первый комфортный внедорожник СССР: как появился и почему был забракован АР-НАТИ?. Сергей Ионес |
---|---|
Во время Второй мировой войны лёгкие автомобили повышенной проходимости, совмещающие функции артиллерийского тягача для небольших орудий, командирской и штабной машин, были простыми по конструкции и дешёвыми в расчёте на короткую жизнь в бою. Приоритетом считались компактность, проходимость и тяговые свойства. О комфорте пассажиров не думали. Однако в Советском Союзе накануне войны был разработан свой примечательный автомобиль. Он был на высоте и по своим боевым качествам, и по удобствам. А что, ведь армии нужны не только машины для «поля», для рядового и младшего командирского состава, но и «персоналки» для полковников и генералов. Почему же АР-НАТИ , сконструированный в Научном автотракторном институте НАТИ, не пригодился нашей армии? |
EAGLE | AMC Eagle (производился с 1980 по 1987) имел одну из первых серийных образцов вязкостной муфты для системы AWD разработанной Ролтом |
---|---|
С присоединением 5 февраля 1970 г. Kaiser Jeep к AMC к компании на короткое время перешло все производство военных и гражданских автомобилей. В апреле 1971 г. бывшее военное отделение "Кайзер Джип" с заводом в Саут Бенде было преобразовано в компанию AM General, а второе гражданское подразделение в Толидо переименовано в Jeep Corporation. После банкротства корпорации "Америкэн Моторс" в 1987 г. ее завод в Толидо перешел в подчинение к концерну Chrysler, организовавшему там свое отделение Jeep-Eagle. |
AUDI | Audi QUATTRO. |
---|---|
Развитие проекта полноприводного автомобиля началось весной 1977 года, которым занимались Jorg Bensinger, начальник отдела экспериментальной ходовой части и проводивший в это время в Финляндии испытания 75-сильного внедорожника Iltis, Walter Treser, руководитель проекта и давший название проекта (Quattro), и внук легендарного Порше (Ferdinand Porsche) - Фердинанд Пиех (Ferdinand Piech), главный инженер. |
WAGONEER | Jeep Wagoneer |
---|---|
Jeep Wagoneer (преемник Willys Jeep Station Wagon) - первый роскошный внедорожник (пионер концепции Sport Utility Vehicle –SUV), представленный в 1963 и производившийся с незначительными изменениями 28-лет . |
JENSEN | Jensen FF, FF II |
---|---|
'FF' stands for 'Ferguson Formula' and was the product of Harry Ferguson Research set up by Harry Ferguson after his tractor interests were sold. Ferguson wanted to make a four wheel drive car, and his R5 project was seen by Richard Jensen in 1959 and contact maintained. In 1965 a prototype Jensen CV8-FF was made, but the production version would have to wait for the Italian-designed Interceptor, and both the Interceptor and FF were exhibited at the 1966 London Motor Show. Jensen's FF was the world's first four wheel drive car, but there were teething troubles; the FF was designed as a right hand drive car, and the left hand drive cars were compromised in driving positions etc, and therefore handicapped on their largest potential market. The FF II was launched in 1969 with few changes, and when the Interceptor III was launched in 1971 a few FF cars were completed as Series III. |
MUSTANG | Ferguson all-wheel-drive Mustang |
---|---|
Ferguson, however, did not survive to see the success of the car he helped to design. Years of protracted legal battles with the Ford Motor Company over patents relating to tractors took a toll on his health, and in October 1960 Ferguson died of a reported barbiturate overdose. Ferguson Research soldiered on without him, and its all-wheel-drive system found its way into other race cars, including the last Novi-powered car to compete at Indianapolis, driven by Bobby Unser in 1965. |
DELTA | 1974 Lancia Delta Turbo 4 x 4 and the Panda 4 x 4. |
---|---|
With its name changed to FF (Ferguson Formula) Developments, in 1972 the small British firm built two prototypes for Fiat on the base of a 130 and a 128. There was no immediate reaction from the Italian giant, but ten years later they used the principal of the epicyclic differential for both the Lancia Delta Turbo 4 x 4 and the Panda 4 x 4. |
LEONE | Subaru Leone |
---|---|
The first generation Leone was released on October 7, 1971 as a front-wheel drive coupe, with trim levels DL, GL and GSR. April 1972 saw the introduction of the two and four-door sedans with trim levels DL, GL and in Japan, the Super Touring. In September 1972 the four-wheel drive (4WD) station wagon was released, however it did not appear in the United States until 1974 as a 1975 model. Up until this time four-wheel drive had been limited mainly to off-road vehicles, although the very expensive Jensen FF had been built in limited numbers. Subaru broke this pattern by introducing a mass-produced four-wheel drive passenger car, after having tested the waters by building a limited series of four-wheel drive FF-1 1300G wagons in 1971. Four-wheel drive was easily Subaru's most notable feature during the 1970s and 1980s, leading to particularly strong sales in places like Switzerland and Colorado. The Leone competed with the Toyota Corolla, Nissan Sunny, Honda Civic, and the Mitsubishi Lancer. The Leone introduced a long established Subaru tradition of frameless side windows for all models |
Внедорожные траспортные средства (Land Locomotion – Mechanical Vehicle Mobility LL-MVM) Home |