Analog International Harvester 6x6 US Military truck
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1953 REO M35 A1 . The M35 started out in 1949 as a design by the REO Motor Car Company as a 2 1/2 ton three axle all wheel drive off road truck that was later nicknamed the "deuce and a half". The first vehicle in the family, the M34, was quickly superseded in military usage by the M35, the major difference being the M35's 10-tire configuration versus the M34's 6-tire configuration. The M35A3 - AM General Produce . |
GMC M135 6X6 2.5-Ton Army Cargo Truck. The M-135 Series of 2 1/2 ton cargo trucks was the first successor to the World War II "deuce and a half" (GMC CCKW) that was the backbone of mobility throughout all theaters of that war. It was a hard act to follow, but technology had improved and General Motors was able to create a whole new generation of worthy vehicles. The M135-series trucks were produced by GMC from 1950 through 1955 and were superseded in the U.S. military by the M35-series vehicles | M814 AM GENERAL 5 TON CARGO TRUCK 6x6 Military, M809 series. The M809 general utility truck was based on a successful M54 series design , that entered production in 1950. Development on the replacement for the US Army’s M39 truck series began in 1963 but it wasn’t until the early 1970s that the M809 series entered service. The M809 has been used as the basis for a whole range of vehicles and is in service not just with the US Army but the US Marine Corps and several other nations.The M809 series trucks were eventually replaced with a new MTV family of 6x6 utility trucks, however they still remain in service with many other nations. | M925 5 Ton 6x6 MILITARY CARGO TRUCK AM General (family M939) The M939 series 5-ton 6x6 truck is a family of United States military logistical transportation trucks which was designed in the late 1970s and has been in service ever since. About 32,000 M939 series trucks are in service. The M939 series is an improved version of the older M809 Truck series of trucks. | Launcher Honest John Missile (MGR-1) , base - International Harvester M386 (M-39 Series) An International M386 Launcher which is based on an International Harvester M139C truck. http://www.ferreamole.it/images/honest_john/honest_john.htm |
---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
В 1945 г Army Ground Forces Equipment Review Board (Cook Board) рекомендовали провести стандартизацию армейских машин (превести 4 и 6 т машины в 5 тонный 6x6 класс). Работы подстегнула война в Корее. Конструирование начала (G-742) фирма Reo к которой подключилась фирма Diamond T, у которой с Intеrnational было коммерческое соглашение. Mack также с 1952 года участвовал в разработке и производстве автомобилей.
В 1949 году был проведен конкурс, который выиграла фирма REO Motor Car Company , представившая модель с односкатными колесами на всех осях, бензиновым двигателем, автоматически подключаемым передним мостом (transfer case Rockwell) и простой в изготовлении кабиной с брезентовым верхом грузоподъемностью 2.5 тонны по бездорожью (4.5 тонны по асфальту). Автомобиль был стандартизирован как М34 и пошел в серию в 1950 году. Однако вскоре военные захотели получить еще и модификацию с двухскатной ошиновкой, более пригодную для эксплуатации в Европе. Так появилась модель М35 ("deuce and a half", "Eager Beaver" ). Производство М34 передали фирме Studebaker. Семейство M35 должно было заменить GMC CCKW и M135 . К концу 60-х Diamond T перемеcстил производство в Lansing plant, к тому времени Diamond T и Reo были филиалом White. Была разрабатанаи гамма армейских 5-тонных грузовиков 6x6, М40, М63 и М61, M52, M54 G-744 (M39 series) которые потом производили и Kaiser Jeep и AM General . Испытания проводились с участием OTAC (ORDNANCE TANK-AUTOMOTIVE COMMAND). М35 (по прозвищу Трудяга), выпускался также Bombardier Curtiss Wright Kaiser Jeep Kia Studebaker White и AM General |
Truck models in the M-135 Series include: M135 Truck, Cargo, 2 1/2 ton, 6x6 M211 Truck, Cargo, 2 1/2 ton, 6x6 M215 Truck, Dump, 2 1/2 ton, 6x6 M217 Truck, Gasoline Tank, 2 1/2 ton, 6x6 M220 Truck, Shop Van, 2 1/2 ton, 6x6 M221 Truck, Tractor, 2 1/2 ton, 6x6 M222 Truck, Water Tank, 2 1/2 ton, 6x6 The transmission had four forward speeds in two speed ranges. All the driver had to do was select the speed range. The transfer case was single speed, but a lever allowed it to be put into neutral. The axles were full floating hypoid single-reduction type with banjo housings. Front and both rear differentials were interchangeable. http://www.armytrucks.ca/m135.htm |
Родоначальник AM General - Overland, в дальнейшем WillysOverland. После войны вошла в группу Kaiser Jeep, которая в 1964 г. на заводе Studebaker в Саут Бенде наладила выпуск армейских грузовиков 2,5- и 5-тонного классов, ранее изготовлявшихся разными фирмами США. В 1967 г. там было образовано Отделение военной техники и выполнения государственных заказов (Defense & Government Products Division). Зимой 1970 г., когда фирму Kaiser Jeep, выкупила корпорация American Motors Corporation, оно превратилось в Отделение продукции общего назначения (General Products Division), а 1 апреля 1971 г. получило статус компании "АМ Дженерал". Аббревиатура AM указывала официального владельца — концерн American Motors, хотя с первых же дней существования AM General, выполнявшая в основном государственные военные заказы, фактически являлся самостоятельной компанией. Изготовление 5-тонной гаммы М809 (6x6) началось в конце 1971 г. M809 series: M813A1 M814 Truck, Cargo, XLWB M815 Bolster logging truck M816 Trucker, Wrecker, Medium M817 Dump Truck M818 Tractor Truck M819 Tractor Wrecker Truck M820 Expansible Van Truck M820A2 Expansible Van Truck M821 Bridge Transporter Stake Truck M811 Truck, Chassis, Shop Equipment Organizational Repair Truck M812 Truck, Chassis, Ribbon Bridge Transporter Patriot Air Defence System Water Tanker M812A1 Truck, Chassis, Rocket Launcher "Воздухозаборник на грузовиках серии M809 располагался с левой стороны капота, тогда как на грузовиках M39 - с правой. Кабина у M809 была той же что и у M39, но капот был длиннее, чтобы вместить более мощный двигатель. Грузовики использовались в армии США до начала 90х, а в морских и воздушных частях - аж до 1999 г." |
Transmission: Allison 5-Speed Automatic Transfer Case: 2-Speed Модели семейства автомобилей М939: M923 M924 M925 M926 M927 M928 M929 M930 M931 M932 M934 M935 M936 M942 M944 |
В 1951~6З гг. International изготовляла шасси М40, М63 и М61.
Параллельно с Diamond T, (которая сотрудничала с REO в плане стандартизации послевоенного автопарка) International участвовал в разработке стандартного5-тонного грузового армейского 6x6 автомобиля M54 (Серия M-39, Обозначение G-744), который затем производился фирмами: International Harvester Kaiser/Kaiser-Jeep Diamond T Mack Шасси включало механическую 5-ступенчатую коробкой передач "Спайсер" (Spicer) с 2-ступенчатой раздаточной "Тимкен" (Timken). В трансмиссии был установлен механизм автоматического включения переднего моста при пробуксовывании задних колес. Грузовик модели M-39 серии включал: M39 Truck, Chassis M40 Truck, Chassis M41 Truck, Cargo M51 Truck, Dump M52 Truck, Tractor M54 Truck, Cargo M55 Truck, Cargo, Extra Long Wheel Base (XLWB) M61 Truck, Chassis M62 Truck, Wrecker, Medium M63 Truck, Chassis M64 Truck, Cargo Van M139 Truck, Chassis.The M-139 C, D, and F models used for the Honest John system had an axle gear ratio of 10.26:1 for improved off-road traction. That may make two items that make the Honest John trucks different.(http://www.com-central.net/index.php?name=Forums%26file=viewtopic%26p=33329) M139 Truck, Bridging M246 Truck, Tractor, Wrecker M289 Truck, Missile Launcher M291 Truck, Van, Expansible M328 Truck, Bridging, M386 Truck, Missile Launcher. International M386 Launcher which is based on an International Harvester M139C truck. M543 Truck, Wrecker, Medium M748 Truck, Bolster (or Logging) The M39 (a.k.a.G744) series was designed as a 5 ton (4536kg) three axle all wheel drive off road truck to replace World War II era trucks such as 4 and 6 ton 6x6’s built by Brockway, Diamond T, Mack, and White. Rushed into production by International Harvester in 1951, soon Kaiser (renamed Kaiser-Jeep in 1963) also became a major manufacturer[c], with Diamond T and Mack building smaller numbers. The M39 series evolved into the M809 (G908) series[d] in 1969, which followed, but did not replace, it. The M809 Series was then improved into the M939 Series[e] in 1983. Although individual components and dimensions may vary, all three series are mechanically very similar. |
Внедорожные траспортные средства (Land Locomotion – Mechanical Vehicle Mobility LL-MVM) Home |